El passat dimarts 14 d’octubre de 2025, LaFede.cat va acollir les Jornades “Feminisme, Antiracisme i Incidència Política”, una trobada organitzada per Entrepobles i L’Associació de Drets Sexuals i Reproductius. L’objectiu de la jornada era enfortir les capacitats d’incidència política dels moviments feministes i antiracistes, promoure el diàleg amb les administracions públiques i compartir estratègies per impulsar els drets col·lectius i la protecció de les defensores de drets humans arreu.
Incidència política com a eina de transformació
La sessió matinal, conduïda per Montse Benito (Entrepobles) i Sílvia Aldavert (L’Associació de Drets Sexuals i Reproductius), va obrir-se amb una reflexió sobre la importància de l’incidència política com a forma de cura col·lectiva i eina per transformar les estructures de poder.
A partir del projecte “Temps d’acció social i política des dels feminismes”, es van presentar experiències que articulen moviments socials i institucions, incorporant una mirada feminista, antiracista i de drets humans. Aldavert va destacar la necessitat d’aprofitar les “finestres d’oportunitat” per influir en polítiques públiques, i d’articular aliances estratègiques amb mitjans, investigadores i xarxes internacionals.
Diàleg entre moviments i institucions
La segona part de la jornada va reunir representants institucionals i organitzacions feministes en una taula de diàleg sobre reptes i oportunitats per a la transformació política.
Les intervencions van coincidir en la importància de blindar els drets davant l’avenç de l’extrema dreta, assegurar el finançament de les iniciatives feministes i impulsar espais de coordinació estables entre institucions i societat civil.
A més, es va posar èmfasi en la protecció de les defensores de drets humans —tant internacionals com locals— i en la necessitat de desenvolupar plans específics de protecció a nivell català.
Experiències internacionals i resistències feministes
Les activists i defensores María Teresa Ribera i Morena Herrera, van compartir les estratègies col·lectives de les defensores salvadorenyes davant la criminalització total de l’avortament. Entre les seves aportacions, van destacar la campanya d’indult col·lectiu a 17 dones empresonades, la solidaritat internacional com a forma de protecció i la necessitat de fortalir les aliances transnacionals feministes.
Tarda de treball col·lectiu: taller per a defensores i activistes
A la tarda, de 15h a 17.30h, es va celebrar un taller participatiu per a defensores i activistes, centrat en compartir experiències, riscos i necessitats des d’una perspectiva feminista interseccional.
Conduït per Uxía Reboiro (Grup de Recerca GRETA – UPF), el taller va utilitzar la metodologia Relief Maps, una eina que permet analitzar col·lectivament els impactes de l’ofensiva anti-drets i construir eines d’incidència i suport mutu.
Les aportacions serviran per elaborar un full de ruta col·lectiu que orienti futures estratègies d’incidència feminista i antiracista.
Cap a una incidència col·lectiva, feminista i anticolonial
La jornada va concloure amb la convicció compartida que la incidència política feminista ha de ser col·lectiva, sostinguda i transformadora. Com va recordar Morena Herrera, “per transformar les institucions cal identificar les seves competències reals i treballar des de dins, però també des de fora, teixint aliances i ampliant la base social”.
Amb espais com aquest, es consolida un teixit de resistència i cooperació internacional que situa la vida i els drets humans al centre de l’agenda política.

