Les retallades en l’atenció sanitària a nivell estatal i autonòmic afecten de manera particular a la vida de les dones quan han de rebre atenció mèdica. Així mateix, la desigual relació de poder entre homes i dones, i les diferents formes de violència contra les dones, repercuteixen negativament en la salut física, mental, emocional i social.
Aquestes són les principals conclusions de l’informe presentat en el dia 3 de novembre “Deficiències i Inequitat en els serveis de salut sexual i reproductiva a Espanya”, elaborat per Metges del Món amb el suport de 12 organitzacions d’àmbit de treball nacional i internacional.
L’informe destaca que, a causa d’aquestes retallades, existeix una gran diferència entre els serveis que presten les comunitats autònomes i que produeix inequitat territorial en l’atenció sanitària de la salut sexual i reproductiva.
“És necessari un enfocament de gènere en l’àmbit de la salut perquè les que sofreixen en gran manera les retallades sanitàries són les dones que troben barreres per aconseguir mètodes anticonceptius, són les que pateixen més discriminació a l’hora d’accedir a tractaments de reproducció assistida – més, fins i tot, si no es compta amb una parella home- o les que han de recórrer quilòmetres per accedir a un servei d’avortament legal perquè en la seva comunitat autònoma no duen a terme aquest servei sanitari”, assenyala Beatriz Sagrado, de Metges del Món, una de les organitzacions autores de l’informe.
L’informe demostra que l’exclusió del sistema sanitari de les dones immigrants en situació administrativa irregular suposa una discriminació que les col·loca en una situació d’extrema vulnerabilitat perquè no se’ls permet accedir a interrupcions voluntàries de l’embaràs dins del sistema nacional de salut ni a mesures de planificació familiar.
“És inadmissible que les dones representem la meitat de la població i haguem de seguir exigint igualtat de tracte en l’accés a serveis sanitaris que només ens afecten a nosaltres. No pot ser que existeixi una Estratègia Nacional de Salut Sexual i Reproductiva i la seva aplicació sigui gairebé nul·la i que no compti amb un pressupost específic assignat”, afirma Bàrbara Tardón, de la Plataforma CEDAW Sombra.
Aquest informe ha estat elaborat per Médicos del Mundo amb el suport de: Alianza por la Solidaridad, Asociación de Investigación y Especialización sobre Temas Iberoamericanos (AIETI), Associació de Planificació Familiar de Catalunya i Balears (APFCIB), Creación Positiva, Federación de Planificación Familiar Estatal (FPFE), Federación Estatal de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales (FELGTB), Forum de Política Feminista, Fundación para la Convivencia Aspacia, Haurralde Fundazioa, Plataforma CEDAW Sombra, Red de Mujeres de América Latina y del Caribe en España (Red Latinas), Women’s Link Worldwide.
Us adjuntem un parell d’infografies molt entenedores.
Consulta l’informe aquí
Quant a l'autor