Des de l’Associació de Planificació Familiar de Catalunya i Balears (APFCIB), i després de revisar amb atenció les dades mostrades a l’informe “La interrupció voluntària de l’embaràs a Catalunya 2014”[1], volem manifestar la satisfacció per alguns resultats positius i, també, la preocupació per altres que creiem s’han de capgirar.
De tota la informació mostrada volem posar el focus i congratular-nos per 4 fets:
Les condicions favorables d’accés a l’IVE, acompanyades també de la major accessibilitat a informació i formació sobre salut sexual, als mètodes anticonceptius –incloent l’anticoncepció d’emergència- i l’educació sexual, permeten reduir el nombre d’embarassos no desitjats i, en definitiva, gaudir d’una vida sexual més plena i satisfactòria.
Per aquests motius, encoratgem al Govern de la Generalitat a dissenyar i aplicar un Pla de Promoció de la Salut Sexual i Reproductiva de forma real i eficient i que tingui el seu fonament en el respecte i garantia dels Drets Sexuals i Reproductius. I, a la vegada, exigim al Govern de l’Estat que aturi els atacs i reformes moralistes que està aplicant en la legislació actual.
Però també veiem amb preocupació algunes dades que s’observen i que tenen a veure amb factors que augmenten la vulnerabilitat de les dones en aquest àmbit i que requereixen un treball específic i urgent:
Posem en valor la feina feta des de l’APFCIB i el seu programa jove, el CJAS
L’APFCIB fa prop de 30 anys que treballa per defensar i garantir els Drets Sexuals i Reproductius de tota la població a través de diferents programes d’atenció, formació i sensibilització. A dia d’avui, és just i necessari posar en valor la tasca feta per l’entitat i, concretament, pel nostre Centre Jove d’Anticoncepció i Sexualitat (CJAS) així com de tots els companys i companyes de les entitats del sector i dels equips professionals dels serveis sanitaris com el CAP, ASSIRs i Tardes Joves.
El CJAS és un centre complementari als ASSIR que atén a joves de fins a 30 anys amb un model d’atenció multidisciplinar, confidencial, específic per a joves, gratuït i basat en els Drets sexuals i Reproductius. La contribució del CJAS a la xarxa pública en aquest àmbit és notable. Les xifres parlen per si soles. Cada any s’atenen presencialment a més de 2.500 joves, es dispensen 750 píndoles d’anticoncepció d’emergència, es fan 636 proves d’embaràs i es gestionen 189 derivacions per IVE, es fan més de 600 proves d’ITS i s’assessora a centenars de nois i noies sobre mètodes anticonceptius. A això caldria afegir-hi totes les atencions telefòniques (2.300 any) via e-mail (700 any) i els i les joves que han participat en intervencions educatives grupals sobre salut sexual, prop de 4.500.
El nostre repte és seguir avançant per acompanyar més i millor a la població jove i reduint les desigualtats en salut que són el determinant fonamental per a la millora de la qualitat de vida de totes les persones.
Quant a l'autor